”Inhouse-yhtiöiden tavoitteena on julkisten kulujen vähentäminen ja jatkuvuuden varmistaminen”

Mikä on inhouse-yhtiöiden toiminnan tarkoitus, ja miksi niiden olemassaolo on tärkeää koko yhteiskunnan kannalta? Lue Hetan toimitusjohtaja Miia Laakson kirjoitus aiheesta, jossa hän avaa inhouse-yhtiön toiminnan ideologiaa.

Kuntien Hetapalvelut Oy on julkisen sektorin toimijoiden omistama osakeyhtiö. Inhouse-yhtiöt ovat yhtiöitä, jotka toteuttavat kuntien ja muiden julkisen sektorin toimijoiden operatiivista toimintaa mm. erilaisten tukipalvelujen muodossa. Kunnissa on nähty tehottomaksi tehdä kaikki itse ja siihen inhouse-yhtiöt ovat olleet selkeä ratkaisu. Kun yksi julkisten toimijoiden omistama taho vastaa tukipalvelun toteuttamisesta, voidaan samanaikaisesti edistää usean eri yhteisön kehitystyötä. Tämä tuo yhteisöihin selkeää liiketoiminnallista etua ja hyödyttää pitkässä juoksussa kaikkia.

Inhouse-yhtiöt eivät tee voittoa, vaan palvelevat julkisia toimijoita

Inhouse-yhtiöiden tavoitteena ei ole tehdä voittoa, vaan toimintaa pyöritetään tavoitteellisesti nollatulokseen pyrkien. Asiakkaina ovat aina pääasiallisesti omistajat, jotka ovat mukana määrittelemässä toiminnalle tavoitteita ja strategiaa. Vahvan omistajaohjauksen ja kustannustehokkuuden vuoksi palveluiden omakustannehinnat onnistutaan inhouse-yhtiöissä pitämään todella alhaisella tasolla. Hetalla omistajaohjausta toteutetaan hallitus- ja yhtiökokoustyöskentelyn lisäksi säännöllisesti järjestettävillä talous- ja henkilöstöhallinnon kehitystyöryhmien tapaamisilla sekä aktiivisella asiakkaiden ja Hetan välisellä vuoropuhelulla.

Lakisääteisten vaatimusten täyttäminen edellyttää erityisosaamista

Julkisella sektorilla on valtavasti erityispiirteitä ja lakisääteisiä vaatimuksia, joita ei tällä hetkellä yksityisen sektorin palveluissa tarvitse huomioida ja jota ei yksityiselle sektorille suunnatuissa ohjelmistoissa ole mahdollista toteuttaa. Hetan asiakasyhteisöjen kohdalla tällaiset erityispiirteet näkyvät taloushallinnon palveluissa esimerkiksi valtionkonttorin raportointivaatimuksina, avoimen ostolaskudatan jakamisen vaatimuksena ja henkilöstöpuolella erilaisina julkisen sektorin työehtosopimuksina. Inhouse-yhtiöillä on tämä osaaminen ja ohjelmistohankinnan ymmärrys ja koska ne toimivat vahvassa omistajaohjauksessa, tuovat ne yhteisöille myös huoltovarmuutta ja jatkuvuuden hallintaa. Jos inhouse-yhtiöiden tuki esimerkiksi kunnilta vietäisiin, erityisesti pienet julkissektorin yhteisöt kohtaisivat valtavia haasteita jo lakisääteisten vaatimusten täyttämisessä.

Yksityisen sektorin yritykset ovat inhouse-yhtiöiden pääasiallisia kumppaneita

Inhouse-yhtiöt eivät ole nykyisellä toimintamallillaan millään tavoin uhka yksityisen sektorin toimijoille. Inhouse-yhtiöt toimivat yksityisen sektorin toimijoiden kumppanina ja kanavana saada palvelut laajalle julkisen sektorin asiakasjoukolle. Muiden inhouse-yhtiöiden tavoin myös Heta toimii laajan yksityisen sektorin toimittajajoukon tukemana kuitenkin varmistaen, että palvelut on mitoitettu ja sovitettu mahdollisimman tarkasti Hetan asiakkaiden tarpeisiin.

Teemme joka päivä töitä sen eteen, että kunnissa tehtävän merkityksellisen työn määrä lisääntyisi. Haluamme tuottaa omia palveluitamme jatkuvan parantamisen myötä yhä kustannustehokkaammin ja asiakkaille yhä läpinäkyvämmillä toimintamalleilla.